Ugrás az alapokhoz!

Ugrás a kerekek összarakáshoz!!

Ugrás a felépítményekhez!

Ugrás a tartályok összerakásához!

Ugrás az Ifa fülke összerakásához!


(A "kép itt" feliratra kettintva nagy képek nyílnak meg. A képekre katintva, a képek eltűnnek!)


Alap dolgok


Kivágás előtt a maketteken karcoljuk be azokat a vonalakat, melyeknél hajlítani fogunk!



Utána már kivághatjuk a makettet.
Ezek a makettek részletesebbek ugyan, mint a régiek voltak, de van pár dolog, ahol kompromisszumot kellett kötni. Ilyen az alváz is. Mivel a kerek felfogatása nem lett kidolgozva, és az alvázra kell őket ragasztani, így az első kerekeknél szélesebb lett az alváz, mint a hátsóknál. A hátrafelé szűkítés sok dolog miatt kivitelezhetetlen volt, ezért az alvázban van egy úgynevezett lépcső. Erre kivágásnál figyelni kell! A következő képen látni, hogyan kell itt kivágni az alvázat!

Ezt a részt persze el is kell fedni, erre szolgál az alváz alján, egy kis fül. Ennek kivágása itt látható!

Kivágva pedig így néz ki!

Ha az alvázat teljesen összeragasztottuk, ezt a kis fület is ragaszzuk a helyére!

Utána jöhet a többi elem az alvázra. Számok jelölik, hogy melyik hova kerüljön. Az Ifáknál véletlenül pótkerék, és a légtartály is 4-es számot kapott, de gondolom nem okoz gondot, melyik hova kell.
A számozás általában egységes:
1-es, és 3-as akkumulátor tartó, vagy szerszámos láda,
2-es általában légtartály,
4-es általában a pótkereket jelöli,
5-ös az üzemanyag tartály,
6-os, egy takaró csík, bővebben pár sorral lejjebb,
7-es a vonófej. Ennek 2 oldala van, összeragasztod őket egymással, meghajtod "U" alakba, és mehet az alváz végére!
9-es a hátsó tengely
10-es az első tengely

A 6-os alkatrész minden makettnél megtalálható, szerepe csak annyi, hogy az alváz szélére ragasztva, az első kerekenél elfedi a rést, az alváz, és a fülke között, Itt ugye a valóságban a motor látszódna, a makettnél egy nagy fehérség. Ezt küszöböli ki a 6-os alkatrész. Felragasztva így néz ki:

A fülkék összrakása nem bonyolult, kivéve az Ifákat, de azt lentebb részletesen leírom. A többi fülke könnyen összerakható egyedül a kerékjárati ívekkel kell egy kicsit szenvedni. Itt érdemes előbb a fülkére ragasztani az ívet, ha megszáradt, utána ragasztani rá az oldalát, mint az a képen is látható:

Mivel több darabból áll a makett, és a darabok között is vannak apróbb, kisebb ragasztófülek, így érdemes türelemmel lenni! Ha 2 részt összragasztottunk, hagyjuk nyugodtan megszáradni. például az előbb említett kerékjárati ívnél is, száradjon meg az ív, majd utána ragasszuk rá az oldalát. És ez érvényes a többi ilyen elemeknél is. Míg egy rész szárad, bőven van mit összeragasztani.
Ha készen vagyunk az alkatrészek összeragasztásával, az éleket fessük át óvatosan festékkel, filccel, bármivel, hogy eltakarjuk a fehéren maradt részeket. Utána már lehet mindent a helyére ragasztani!





Kerekek összerakása!


A kerekeket össze lehet rakni egyszerűen, a ragasztófülek segítségével, Ez nem igényel semmilyen különleges leírást.
De van egy másik összerakási mód is! Kivágod a kerék külső, és belső részét, a futófelület oldaláról, levágod a ragasztási füleket. Utána a futófelületet meghajtogatod kerek formára, pl. egy toll segítségével.


A végén levő ragasztási fül segítségével összeragasztod.
A rajzlap szélein, a kinyomtatott makett mellett, marad üres rész. Ide vonalzóval felmérsz 3,5mm-t, az első keréknek, és 7mm-t a hátsó keréknek. Mindegyikből annyit, amennyi éppen kell, az adott maketthoz.

Ezeket a csíkokat kivágod, és egy hengeres tárgy, pl. toll segítségével feltekered.

Utána belerakod az összragasztott futófelületbe.


Utána bekened ragasztóval.

Utána ráragasztod a kerék külső felét. Lefordítod, kicsit hagyod száradni, és ráragasztod a kerék belső felét is.
A trilex felnis makettoknál, a pótkerék közepén lesz egy lyuk. Itt mellékelve van, a belső rész is, így ezt is be kell ragasztani.

Az első tengelyek künnyen összeragaszthatóak, az egyszerűség kedvéért egyenesek. A hátsókat ki lehet vágni, és összeragasztani, vagy a mellékelt lapokkal összeragasztani. Ebben az esetben ki kell vágni az elejét, és a hátulját az összerakhatós részből. Utána megfogni az egyik részt, ráragasztani a 6 drab papírlapot, és utána ráragasztani a másik kivágott első - hátsó részt. Természetesen ezt a módszert választva, le kell utólag festeni a teljes hátsó hidat.





Felépítmények összerakása!


A bonyolultabb felépítményeknél, leírtam az összerakás sorrendjét, a makett mellé. Tartályokról lejjebb!
Általában van segédalváz a felépítményekhez, ezek összerakása nem nehéz, a helyük jelölve van az alvázon.
A billenős felépítményeknél össze kell ragasztani a külső részt, a belsőt pedig beleragasztani.
A platós felépítményeknél először össze kell állítani a plató belső részét, utána ráhajtani, és ráragasztani a külső részt. Így a ragasztási fülek takarva lesznek, ha előb hajtod, és ragassztod a külső részt, akkor a ragasztási fülek látszani fognak.
Az Ifáknál vannak ponyvás, belső teres makettek. Itt ugyanúgy, mint a billenős felépítményeknél, össze kell ragasztani a külső részt, a belsejét pedig beleragasztani. Utána a 3 padot beragassztani a padló aljára.





Tartály felépítmények összerakása!


(tudom, hogy hivatalosan tartánynak kell mondani öket, de a hétköznapban mindenki tartálynak mondja)
A tartályoknak van egy belső vázuk. Enélkül, összerakás során , könnyen horpadnának, és a horpadást kinyomni már nem lehet.
A belső váznak vannak merevítői is, ezeknél 2-2-t egymással szembe kell ragasztani, és a ragasztőfülek segítségével beragasztani a belső váz közepébe. Ehhez érdemes egy vonalat húzni a belső váz palástjára, és arra ragasztani a merevítőket, mert az ovális tartályoknál, így lesz meg a kívánt alak


Ha a belső rész készen van, - ami általában 2 részes - össze kell ragasztani a 2 részt. Ehhez az úgynevezett élragasztást használjuk. Ehhez van egy segédlap mellékelve, mellyel a 2 rész összeragasztható.

Ha ez megvan, rá lehet ragasztani a külső vázat. Ha ez egyszínű, nincsen gondunk vele. Ha van rajta felirat, akkor a feliratot először igazítsuk a megfelelő helyre, és csak utána ragasszunk. Ha a tartályon csíkok vannak, akkor előbb illesszük a helyére a tartály elejét és hátulját. Ha hátul van szivattyúház, akkor értelemszerűen azt illesszük össze a tartállyal. A végén ezekhez illesszük a tartály külső részén levő csíkokat.



A korlátok 2 oldalból vannak, itt ki kell vágni mind a 2 oldalt, és szembe ragasztani egymással.
A létrákkal ugyanígy kell eljárni, csak itt ki kell vágni a létrafokok közötti részt is ki kell vágni.

Sajnos a tartályoknál is jelentkezik a papír hátránya. Ha a tartály eleje, és hátulja domboró, azt csak több apró szeletből lehetne kivitelezni. Ez pedig rontaná a kinézetet. Így inkább a tartályok eleje, és hátulja egyenesen lett megcsinálva, ezt a kis hibát mindenki nézze el nekem. Ha valaki tud megoldást, szívesen fogadom.





Az Ifa fülkék összerakása!


Az Ifa fülke összerakása nem olyan bonyolult, mint elsőre látszik!
Először össze kell rakni egy belső részt, mely megadja a fülke alakját.


A fülke kivágása után, a képen látható vonal mentén, érdemes belülre egy vonalat húzni, és a belső részt, majd ehhez illeszteni. Így biztosan meglesz a kívánt forma.

Ha a rajzolás megvan, még ragasztás előtt hajlítsuk meg egy hengeres tárgyon egy pl. tollon, a következő részeket. Ragasztás után már nehéz lesz ezekhez hozzáférni.

Ragasztáskor a fülke hátulját, a piros vonalhoz kell illeszteni.

Utána a megrajzol segédvonal mentén, rálehet ragassztani a külső részt, a belső részre. Érdemes szakaszonként haladni, mert ha egyszerre ragaszzuk rá a teljes fülkét, a ragasztótól könnyen elcsúszhat a külső rész.


Ha megszáradt a külső rész, a szélvédő ragasztásához előbb egy csík papírt kell felragasztani, így a szélvédő szépen illeszkedik a vázhoz. A képen látható, hogy a ragasztófülek helyett is lehet ilyen csíkot használni.

A tető ragasztófüleit is hajtsuk meg hengeresre, és lehet a tetőt ragasztani. Oldalról a képen látható módon kell a fülkéhez igazítani. A szélvédő felső sarkán van egy kicsi, a fülke színével megegyező csík. ennek az ajtó előtt található ferde résszel kell találkoznia. Ehhez a ferde részhez kell igazítani a fülke tetejét.

Ha körbe megvan ragasztva a tető, akkor lehet a hátsó sarkot kerekíteni. Itt sajnos nagyon kicsi darabokat kellene kivágni ahhoz, hogy szépkerek legyen. Ezt nagyon nehéz lenne kivágni, így ez a megoldás marad. Én belülről, kicsit megkenem folyékony ragasztóval, és utána simítom hengeresre.

Igaz, hogy vannak szögletes részek a fülkén, de sajnos a papírnak ez a hátránya. Illesztési részek mindig is lesznek, de úgy gondoltam, ez mégis szebben mutat, mintha a régi módszer szerint csináltam volna, ahol a egész fülke szögletes. .

Jó munkát hozzájuk!